Nieuwste podcast aflevering

Luister naar de nieuwste aflevering van EigenWijs Ondernemen

#40 Annabel Glassen: Hoe zet je meerdere interesses om in één effectieve strategie?    #40 Annabel Glassen: Hoe zet je meerdere interesses om in één effectieve strategie?
Website

Klaar voor Mobiel? Haal Meer Klanten binnen met je Mobiele website!

Datum: 30 april 2024

In deze aflevering van EigenWijs ondernemen duiken we dieper in de wereld van mobiele websites. Een website ontwerp gaat namelijk verder dan alleen het uiterlijk. Er zijn een aantal belangrijke punten waar je op moet letten bij een gebruiksvriendelijke en actiegerichte mobiele ervaring. In deze podcast geef ik jou een aantal tips voor een succesvolle mobiele website.

 

Luister hem nu via je favorite platform 👇🏼

 

Responsief ontwerp

Een responsief ontwerp zorgt ervoor dat deze zich automatisch aanpast aan verschillende apparaten en schermformaten. En dat is hard nodig met zoveel verschillende apparaten op de markt. Zorg dat je website optimaal presteert op alle smartphones, tablets en computers, en creëer een gebruiksvriendelijke omgeving. Test je website ook met verschillende browsers om zeker te zijn dat deze altijd optimaal presteert. Wat ik vaak meemaak, is dat een website er top uitziet in Chrome, maar de website niet goed uit de verf komt op Safari.

 

Intuïtieve navigatie

Een belangrijk aspect van een responsief ontwerp is een overzichtelijke en intuïtieve navigatie. Op mobiele apparaten is dit nóg belangrijker dan op een computer of laptop vanwege het beperkte schermformaat. Een gestroomlijnde navigatie met eenvoudig te vinden menu-opties en duidelijke labels is daarom van groot belang. 

 

Overweeg bijvoorbeeld het gebruik van een hamburgermenu. Deze menustructuur gebruikt een icoontje bovenaan de website waarmee je het menu opent. Hiermee voorkom je dat het menu een vast deel van de beperkte schermruimte beslaat. Zo bespaar je ruimte en leg je de focus op de inhoud. 

 

Sterke call-to-action knoppen

Actiegerichte knoppen zijn essentieel op je mobiele website. Je wil namelijk dat bezoekers tot actie overgaan, zoals een product kopen of abonneren op jouw nieuwsbrief. Zorg daarom dat je actieknoppen opvallen en de bezoeker ze makkelijk kan vinden. Label de knoppen met duidelijke en bondige tekst, die precies aangeven wat de gebruiker kan verwachten als je op de knop klikt. Zorg dat de belangrijkste actieknoppen een logische vervolgstap vormen binnen de klantreis.

 

Toegankelijkheid voor alle apparaten

Zorg ervoor dat je website toegankelijk is voor verschillende soorten mobiele apparaten, inclusief oudere modellen. Gebruik duidelijke en leesbare lettertypen, voldoende contrast tussen tekst en achtergrond, en plaats navigatieopties die goed werken op touchscreens. Plaats navigatie bijvoorbeeld onder in het scherm, zodat deze dichter bij de duim zit en je deze daardoor makkelijke bedient.

 

Maak jij telefonisch afspraken, of heb je een klantenservice? Voeg dan knoppen toe voor contact. Wanneer bezoekers makkelijk contact kunnen opnemen, verhoogt dat mogelijk het aantal acties en verkopen. 

 

Optimaliseer de inhoud

Stem de presentatie van de content af op mobiele apparaten. Schermgrootte speelt een belangrijke rol. Zorg daarom dat jouw mobiele website ook op kleine schermen overzichtelijk is. Houd daarom teksten en alinea’s kort en bondig, gebruik duidelijke (actie)knoppen en zorg voor voldoende witruimte. 

 

Maak daarnaast gebruik van specifieke ontwerpelementen voor mobiele apparaten. Deze verbeteren de interactie en gebruikerservaring. Zorg er bijvoorbeeld voor dat knoppen groot genoeg zijn om met je duim te bedienen en dat je een slider kunt swipen. Hiermee creëer je een intuïtieve en effectieve gebruikerservaring. 

 

Weet jij welke ontwerpelementen jouw mobiele website beter maken? In een persoonlijk gesprek laat ik je graag zien wat de mogelijkheden zijn. Plan een persoonlijk gesprek!

 

Vermijd pop-ups

Iedereen kent ze wel. Vervelende pop-ups, vaak met reclame, die onverwacht opduiken. Ze zijn erg vervelend en beïnvloeden je bezoek op een website aanzienlijk, vooral als je ze lastig kunt sluiten. Ik adviseer daarom, wanneer mogelijk, pop-ups uit te schakelen op je mobiele website.

 

Wil je toch gebruikmaken van pop-ups? Overweeg dan minder opdringerige pop-up methoden. Verwerk de pop-ups bijvoorbeeld in de opbouw van de pagina, of breng deze niet meteen in beeld wanneer iemand je website opent. Kies bijvoorbeeld om ze pas te tonen nadat de gebruiker langere tijd op de pagina doorbrengt. Zorg ervoor dat een pop-up de bezoeker motiveert tot een actie die past binnen de klantreis.

 

Zoek je advies over het gebruik van pop-ups? Ik ondersteun je graag met het minimaliseren van pop-ups en laat je zien hoe je ze succesvol kunt inzetten. Ik wil graag hulp bij mijn pop-ups!

 

Minimaliseer tekstinvoer

Hoe minder tekst je moet invullen om tot een aankoop of actie te komen, hoe makkelijker. Probeer daarom de tekstinvoer te minimaliseren tot het broodnodige. Het kost veel tijd en gaat op je mobiele apparaat net wat minder makkelijk dan op de computer. 

 

Beperk het aantal verplichte velden op formulieren en maak gebruik van alternatieven, zoals drop-down menu's en selectievakjes. Op deze manier maak je een actie zo makkelijk mogelijk en vergroot je de kans op een aanvraag via je website. 

 

Verbeter de laadsnelheid

In de wereld van het web is snelheid koning. Dit geldt zeker bij mobiel gebruik. Een trage website veroorzaakt frustratie en schrikt bezoekers af. Optimalisatie van de laadsnelheid is van vitaal belang en vermindert het risico dat gebruikers je website verlaten. Begin met het comprimeren van afbeeldingen, minimaliseren van HTTP-verzoeken en verminder onnodige scripts.

 

AMP is een effectief middel om de laadsnelheid te verbeteren. AMP staat voor Accelerated Mobile Page en is een door Google ontwikkelde techniek. Implementeer AMP op je meest bezochte pagina's, zoals blogposts en productpagina's. Hiermee verbeter je de prestaties van je website aanzienlijk, wat zorgt voor meer gebruiksgemak.

 

Vind jij het technische aspect nog lastig? Ik help je graag met het verbeteren van de laadsnelheid van je website. Plan een gesprek in voor technische hulp

 

Val op bij lokale klanten

Je wil natuurlijk niks liever dan dat lokale klanten op jouw website terecht komen. Als iemand bijvoorbeeld door de stad loopt en op zoek is naar een restaurant, wil je dat jouw restaurant naar boven komt. Haak hierop in met je mobiele website en vergroot de kans dat ze bij jou komen eten. 

 

Om te zorgen dat klanten je kunnen vinden ga je kijken naar zoekmachineoptimalisatie (SEO). Optimaliseer je website voor lokale mobiele zoekopdrachten. Neem lokale zoekwoorden en locatiegegevens op in je content, meta-tags, titels en content. Zo bereik je meer potentiële klanten in je omgeving. 

 

Betalingsmogelijkheden

Het doel van een succesvolle website is om de bezoekers te laten overgaan tot een actie. Vaak gaat het om een aankoop van een product of service. Als je een e-commerce website hebt, is het daarom cruciaal om diverse mobiele betalingsmogelijkheden aan te bieden. Of het nu gaat om betalen via mobiele portemonnees als Apple Pay en Google Pay, of een snelle check-out-optie: hoe meer betalingsopties, hoe groter de kans dat gebruikers het aankoopproces voltooien. 

 

Blijf altijd optimaliseren

Website-optimalisatie is nooit af. Het is een continu proces van informatie verzamelen, analyseren en je website aanpassen. Tijden veranderen, en daarmee ook mensen en technologieën. Blijf daarom altijd testen en optimaliseren op basis van gebruikersfeedback en prestatiegegevens. Zo zorg je dat de gebruikerservaring voortdurend verbetert. 

 

Blijf je website analyseren

Het analyseren van websiteprestaties is, net als website optimalisatie, een continu proces. Tools als Google Analytics helpen je met het volgen van het mobiele verkeer naar je website. Ze geven inzicht in bezoekersaantallen, hoeveel bezoekers je website vroegtijdig verlaten en hoeveel actie je website oplevert. Door deze gegevens te analyseren, krijg je inzicht in het gebruik van je website en de eventuele knelpunten. Die kun je vervolgens gaan aanpakken.

 

Een optimale gebruikerservaring zorgt voor succes op het mobiele web. Blijf de gebruikerservaring daarom regelmatig testen. Navigatie, knopfunctionaliteit, formulieren, afbeeldingen – test elk aspect en zorg ervoor dat gebruikers een prettige ervaring hebben, ongeacht het apparaat dat ze gebruiken.

 

Heb jij nog geen ervaring met het gebruik van analysetools? Ik geef je graag tips over de installatie, het gebruik en het vaststellen van verbeterpunten. Ik wil hulp met het analyseren van mijn website

 

Test regelmatig de gebruikerservaring

Het is van groot belang om input te verzamelen van bezoekers van je website. De gebruikerservaring kan namelijk flink verschillen tussen verschillende apparaten en browsers. Wat goed werkt op een iPhone kan er anders uitzien op een Android-telefoon of tablet. Test daarom regelmatig op verschillende apparaten. Zeker na het aanpassen van je website. Zo zorg je voor een consistente en betrouwbare gebruikerservaring, ongeacht het apparaat waarop bezoekers jouw website bezoeken. 

 

Nu je precies weet wat de belangrijkste punten zijn van een gebruiksvriendelijke website kun je aan de slag! Weet je niet precies hoe je moet beginnen? Ik kijk graag met je mee. Samen tillen we jouw mobiele website naar een hoger niveau!

Ik wil graag persoonlijke tips ontvangen
Andere uploads van de podcast
Bekijk alle podcasts
effectief ondernemen
De 9 bouwstenen voor je bedrijf.
website
De Sleutelrol van Jouw Website in de Klantreis
effectief ondernemen
Slimmer Werken, Niet Harder: Het LEAN Principe
Mis geen enkele aflevering of tip!

Deze podcast biedt inspirerende verhalen van andere bedrijven en tips hoe je dit kunt toepassen in je eigen bedrijf. 

 

Schrijf je hieronder in om een melding te ontvangen wanneer er een nieuwe aflevering online staat. 

Wil jij...

  • Jouw unieke bedrijfsprofiel online zichtbaar maken?
  • Je bedrijf online presenteren op een manier die past bij jou en je bedrijf?
  • Juist voor je doelgroep online goed zichtbaar zijn?
  • Online geen enkele kans onbenut laten?
  • Samenwerken op een open, eerlijke en laagdrempelige wijze?

 

Gefeliciteerd!  You’re ready to show your true stripes!

Mijn online zichtbaarheid verbeteren  Hoe doe ik dit?