Luister naar de nieuwste aflevering van EigenWijs Ondernemen
In deze podcastaflevering van EigenWijs Ondernemen duik ik in de wereld van het optimaliseren van je website. Een onderwerp dat nog niet bij iedereen hoog op de agenda staat, maar waar veel kansen liggen. Ik ga dieper in op de kunst van websiteoptimalisatie en het belang hiervan. De focus van deze aflevering ligt op het afstemmen van je website op je doelgroep, om meer klanten en meer winst te genereren.
Op een goede website staat de bezoeker centraal. Zorg daarom dat je website naadloos aansluit bij de verwachtingen van de bezoekers. Je behaalt het beste resultaat uit je website als je precies weet wat jouw doelgroep wel, of juist niet zoekt. Als je jouw doelgroep door en door kent, kun je content creëren die aansluit bij hun behoeften, interesses en problemen, om zo je website te optimaliseren. Zorg dat je website de vraag beantwoord waar jouw potentiële klant mee loopt. Op deze manier zorg je dat je een bezoeker omzet in een klant. Het kan echter moeilijk zijn om helemaal in de huid van de klant te kruipen. In deze aflevering geef ik jou tips over technieken die je kunt toepassen op je website en in je bedrijf om deze beter af te stemmen op je doelgroep.
Als je op jouw website content deelt die aansluit bij de behoefte en verwachtingen van de bezoeker, zorg je dat deze gebruiksvriendelijker is. Als je bijvoorbeeld weet wat je doelgroep motiveert, hun pijnpunten zijn, en wat ze zoeken, kun je gerichter werken aan het optimaliseren van je website en verhoog je de actie en verkopen. Hoe gebruiksvriendelijker je website, hoe vaker bezoekers terugkomen en hoe meer ze zich betrokken voelen bij jouw merk. Een optimale gebruiksvriendelijkheid zorgt er ook voor dat bezoekers langer op je website blijven. Dit heeft niet alleen een positieve invloed op hoeveel actie jouw website oplevert, maar ook op de zoekmachine resultaten. Bezoekers die een fijne ervaring hebben en snel tot de gewenste informatie komen, zullen jouw website sneller via mond-tot-mondreclame verspreiden.
Heb jij hulp nodig met bepalen welke gegevens het beste zijn om te verzamelen voor jouw bedrijf? Hieronder geef ik enkele opties waar je aan kunt denken.
Wanneer je begint met het optimaliseren van je website, begin je altijd eerst met een nulmeting. Met deze meting analyseer je de beginsituatie, waardoor je het effect van je acties kunt meten. Mijn advies is om eerst analysetools te installeren en vervolgens een maand lang data te verzamelen. Daarna begin je met het implementeren van verbeteringen. Je kunt daarnaast overwegen om een enquête af te nemen onder de gebruikers van je website of bestaande klanten. Zo kom je erachter waar ze tegenaan lopen en krijg je een nog beter beeld van de behoefte van bezoekers. Met hoe meer informatie je start bij de optimalisatie, hoe beter.
Het website optimalisatieproces is nooit af. Daarom is het cruciaal om altijd informatie van bezoekers te blijven verzamelen. Het kan namelijk voorkomen dat wijzigingen niet het gewenste effect hebben. Door continu te monitoren begrijp je hoe jouw doelgroep zich ontwikkelt en hierop pas je de website aan. Er is altijd ruimte voor verbetering.
Aan de hand van de beginanalyse bepaal je welke pagina’s je gaat verbeteren. Zo ben je er zeker van dat je geen onnodig werk verricht aan delen van je website die al in orde zijn. Zoals we in de podcastaflevering met Lotte bespraken: maak gedegen keuzes in waar je tijd aan gaat besteden. Doe alleen aanpassingen die daadwerkelijk bijdragen aan een beter resultaat of meer omzet.
Tools als Google Analytics, Mixpanel en Hotjar helpen je om inzicht te krijgen in de gebruikersdata. Denk aan informatie over hoe bezoekers je website doorlopen, de pagina’s waarop ze binnenkomen en op welke ze de website verlaten. Hiermee krijg je een duidelijk beeld van de knelpunten en ontdek je waar bezoekers op vastlopen en afhaken, en waarom ze niet overgaan tot actie.
Verder geven de tools inzicht in welke apparaten mensen gebruiken om je website te bezoeken, vanuit welke locatie ze dit doen en de verhouding tussen nieuwe en terugkerende bezoekers. Deze informatie helpt je om stapsgewijs je website te optimaliseren. Weet jij bijvoorbeeld dat 80% je website via mobiel bekijkt, dan is het verstandig
om deze eerst voor mobiele gebruikers te verbeteren.
Enquêtes bieden een waardevolle mogelijkheid tot het verkrijgen van informatie. Antwoorden op gerichte vragen geven het beste beeld van de huidige gebruikerservaring. Denk hierbij aan inzichten in het aankoopproces op een webshop. Zo krijg je bijvoorbeeld inzicht in onduidelijkheden die leiden tot het afhaken van bezoekers. Blijf gebruikers gaandeweg gerichte vragen stellen om te zien of de stappen die je neemt daadwerkelijk leiden tot een betere gebruikerservaring. De antwoorden uit enquêtes kun je als extra toevoeging gebruiken bij het opstellen van persona van verschillende type gebruikers om zo de klantreis op je website verder te optimaliseren.
Je kunt resultaten van verschillende pagina’s met elkaar vergelijken door middel van A/B testen. Hiermee test en vergelijk je pagina’s of losse elementen met elkaar. Denk aan opmaak, teksten, foto’s, knoppen en andere elementen. Bij deze analysevorm creëer je verschillende pagina’s en analyseer je welke optie voor de meeste actie zorgt. A/B testen past men het meest toe op de optimalisatie van delen van de website waaruit conversie voortkomt, zoals sales-, diensten- en productpagina’s.
Wil je hulp bij het koppelen van je website aan een van deze analysemogelijkheden, of zoek je hulp bij het opzetten van deze processen? Plan hier een gesprek zodat ik je direct kan helpen.
Met de verkregen informatie en het opstellen van persona’s kun je doelgericht je website verbeteren. Stel dat je doelgroep met name bestaat uit ouderen, dan voeg je de mogelijkheid toe om het lettertype te vergroten of maak je deze in het algemeen groter. Is je doelgroep kleurenblind? Dan is het contrast tussen de kleuren op je website van belang. Krijg je veel blinde of slechtziende bezoekers? Zorg dan dat de website geschikt is om voor te lezen. Wanneer blijkt dat mensen afhaken tijdens het koopproces, zoek dan uit waar ze op vastlopen en waarom. Mogelijk is de manier waarop jij je content deelt niet geschikt voor je doelgroep. Op dat moment kun je als verbeterpunten bijvoorbeeld je teksten en knoppen optimaliseren, meer foto’s toevoegen of informatie weergeven in de vorm van infographics of illustraties.
Wil je het contrast van de kleuren op je website testen, of wil je toegang tot tools voor het optimaliseren van je website? Download dan mijn e-book Het website optimalisatie kompas. Hierin vind je 8 tools die jou helpen bij de optimalisatie van je website en het vergroten van actie en verkopen.
Wil je geen e-book lezen, maar je website gewoon geoptimaliseerd hebben voor je bezoeker? Plan hier een kennismakingsgesprek en ik help jou bij het optimaliseren van je website.
Contentstrategie speelt een belangrijke rol bij websiteoptimalisatie. Wanneer je doelgroep liever naar informatie kijkt of luistert, kun je video’s maken of podcasts opnemen over jouw product of dienst. Lezen ze liever? Dan kun je kiezen voor het schrijven van blogs. Het voordeel van deze content vorm is dat je website het beter gaat doen in de zoekmachine resultaten. Dit komt doordat bezoekers bij deze vormen van content langere tijd op je website blijven. Zoekmachines concluderen hieruit dat de informatie op je website relevant is en zo scoor je beter bij de zoekresultaten.
Weten met wat voor content jij met jouw bedrijf kan inhaken op de zoekresultaten? Plan dan nu een kennismakingsgesprek in.
Het is belangrijk dat je jouw website naadloos afstemt op bezoekers en potentiële klanten. Zo trek je niet alleen terugkerende bezoekers, maar levert de optimalisatie daadwerkelijk resultaat op. Wil je hulp met het optimalisatieproces? Of het nu gaat om focussen op je bezoekers, de nulmeting, of websiteoptimalisatie met het oog op terugkerende bezoekers, laat mij jou helpen met een betere online contentstrategie!.
Gefeliciteerd! You’re ready to show your true stripes!
Ik ben ready to show my true stripes! Wie gingen mij voor?